Internet Marketing i Oglašavanje

25/06/2013

Blog, Google Adwords, Internet Marketing

4 komentar/a

AUTOR

Internet specialist for online marketing, statistical analysis and data mining. Customer relation manager and online marketing lecturer at several schools and institutions. An honest, funny and warm person with a wide range of interest. A big fan of online marketing, especially Google AdWords and Google Analytics play-toys. As far as I know, I'm the only Google AdWords Certified Trainer and Google Analytics Individual qualified grandfather in the market. Maybe not the brightest but probably the oldest and the one with most mistakes made so far.

Zbogom marketing

Iako se prema percepciji mnogih i ja bavim marketingom, moram reći da je došao kraj marketingu. Barem onom push / tradicionalnom / širokopojasnom / loše segmentiranom. Novi marketing ne ulaže u vidljivost brenda, nego optimizira ulaganja prema ostvarenju cilja. Ukratko je to opisao Rory Sutherland: ‘A better offer is only one click away!

Kada objavim neki članak, obično se javi niz stručnjaka, ljutih ‘stručnjaka’, koji se ne slažu sa stavovima u članku, ali nisu spremni to javno objaviti putem komentara na članak. Uglavnom za to koriste e-mail poruke s disclaimer dodatkom 10x dužim od same mail poruke. Tako se na mene ljute agencije koje ne mogu klijentu podastrijeti mjerljive podatke o koristi koju su klijentu donjeli jer je koristio njihove usluge. Obično to obrazlože ‘benefitima koje su ostvarili u brendingu jer je bilo milijarde impresija’.

Tako je to bilo kada sam napisao članak o Internet marketingu u bankarstvu, Budućnosti internet marketinga, Prognozi posjetitelja u turizmu i nedavno, o minimalnom povratu ulaganja u u Google AdWords kampanje.

Jednom naljutim bankare i osiguravatelje, jednom Hrvatsku turističku zajednicu, a zadnjim člankom kolege koje se bave marketingom. Želio bih svima poručiti: ‘Ne ubijajte glasnika!’

Povrat ulaganja u AdWords

Ovaj puta ću vjerojatno najlutiti HR stručnjake.

Google je inovativna tvrtka koja je shvatila da Human resource odjel nije u stanju pronaći model za regrutaciju najboljih zaposlenika. Uzrok je u tome što diploma i uspjeh u redovnom školovanju nisu pokazali korelaciju s uspjehom i predanošću unutar tvrtke. Zato su počeli zapošljavati osobe bez formalnog obrazovanja. Moguće je da uzrok tome leži i u činjenici da se kandidati za posao koji imaju približno isti uspjeh školovanja na približno istim fakultetima i sveučilištima, pripremaju za razgovor za posao na približno istim specijaliziranim tečajevima. To je naljutilo i HR osobe iz Heinekena pa su potpuno promijenili način regrutacije i od toga napravili viralni i oglasni video.

 

Vrijeme je za promjene u marketingu

Uglavnom svaki segment, pa i marketing, mora ili već je doživio promjenu uzrokovanu internetom. Kako Google ima najveću bazu podataka o tome kako se ponašaju internetski korisnici, isplati se pratiti Google. Ipak on ‘čita’ trendove u ponašanju i mijenja/dopunjava poslovne modele. Prije oko 18 mjeseci Google je ponudio i mi smo počeli koristiti u Google AdWords sustavu novost koju su nazvali remarketing. Filozofija koja stoji iza te funkcionalnosti je vrlo jednostavna: Kupac je nešto htio kupiti, ali je prekinut u tom procesu. Pitanje je bilo kako ga vratiti?

Primjerice, netko želi online kupiti televizor, ali mu u tom trenutku kartica bude obijena , ne znači da on nije kupac. Naprosto, u tom trenutku nije postao kupac jer se pojavio neki tehnički problem koji je omeo njegovu kupnju. Slično tome, ako netko gleda pelene, dudice, flašice i benkice na Vašoj stranici, ima smisla ‘loviti’ ga po internetu i nuditi mu kolica, igračke i hranu za bebe jer vjerojatno se radi o osobi koja je kupac proizvoda za djecu. Pri tome nije važno da li je riječ o majci/ženi od 25-28 godina iz urbane sredine ili djedu/muškarcu od 55-58 godina sa sela. Treba naprosto prestati robovati segmentaciji po dobi, rodu, lokaciji i sl., nego početi koristiti neke druge modele za identifikaciju ciljane skupine. To na društvenim mrežama već istražuje Johanna Blakley.

Možda je nazgodniji primjer za pojašnjenje novog doba, kupac bušilice. Ta osoba ne kupuje električni rotacioni uređaj niti još jednog potrošača struje i vrlo rijetko statustni simbol. Ta osoba kupuje rupu tamo gdje mu treba, kolika mu treba i kada mu treba. Da ima u kući neki drugi uređaj koji to omogućuje, vjerojatno bi bušilicu zaboravio. Ili slikovito – Zbogom bušilice!

Tradicionalni marketingaši su dugo vremena gurali u prodajne poruke za bušilice broj okretaja, snagu, promjer svrdla i niz ostalih tehničkih podataka. To zanima samo profi kupce kojih ima jako malo. Kada se pojavila tvrtka koja je počela korisniku prodavati rupu, pomela je konkurenciju. Nedavno se opet dogodio šok. Poruka koja je najbolje prodavala bušlicu nije više bila ‘kupite rupu’, nego ‘možete sve sami’. Istraživanja su pokazala da sve veći broj žena živi samostalno i ne žele čekati nekoga da rješi problem montaže nove slike ili lustera.

Ludwig van Mises

Ludwig van Mises

Taj sustav premreženosti tehnologije, ekonomije i psihologije (praxeology) nije nikakva revolucijja u marketingu. O tome je još dvadesetih godina prošlog stoljeća pisao radove prof Ludwig van Mises.

Ali, novost je što sada možemo izmjeriti u stvarnom vremenu kako se korisnici ponašaju. koje trendove slijede i koja je percepcija najbolja. Shvatili smo testiranjem oglasa da neki kupuju bušilicu, da neki kupuju rupu, a neki žele montirati nešto. Svaki od njih je drugačiji segment potrošača i zahtjeva drugačiji pristup. Bušilice ne kupuju samo ‘oženjeni muškarci od 35-50 godina, koji žive u kući, obično u predgrađu’.

google trends

Novi marketing ne može više bez ovih alata : Google Analytics i Gogole AdWords, Consumer barometer, Global market finder, i ponajviše Google Trends. Google Trends je koristio i profesor nelinearne fizike Tobias Preis kada je predviđao cijene rasta dionica. Ustanovio je na uzorku od 98 dionica da je poklapanje Google trends podataka i cijene dionica takvo da je od 2004 do 2011 (Google Trends podaci postoje tek od 2004) godine uvećao početni ‘ulog’ +312%. 

Stoga je došlo vrijeme za novi marketing i internet tu ima ogromnu ulogu. Hrvatska kasni oko 3-5 godina i stoga računam da će se do 2020. godine sigurno prestati ljutiti na moje članke, pa i ovaj. 

Komentirajte

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Provjera korisnika *



  1. Miroslav, ja cu nastaviti tvoju pricu o disrupciji (potapanju) marketinga s podnaslovom potapanje Google AdWordsa. Sve sad zivi krace, puno krace, pa tako i Google AdWords, koji je potopio tisak i TV. On se pojavio puno prije FaceBooka i dozivio svoju renesansu do 2008. Pojava drustvenih mreza znaci disrupciju AdWordsa.
    Drustvene mreze se vec urusavaju, takodjer. Tko je za njih disruptivan? Kupac-Prodavac. Ako smo danas svi kupci i svi prodavaci, a jesmo, onda nam je u DNK i kupnja i prodaja. To znaci proaktivni kupac-prodavac = svatko se osobno sve vise trudi da pronadje ono sto zeli.



  2. Nastupilo je vrijeme kupac pronalazi prodavaca, jer razmislja kao sam svoj prodavac. Kupac ima svoju viziju i realizira je, a ne kao do sad da prodavac ima svoju viziju pa pronalazi kupca. Sve sto je bazirano 1:M se rusi. 1 marketar : Mnogo kupaca = se rusi. Dolazi era 1:1. Ja to zovem povratak broju 1. Jedan je vazan. Jer nakon 1 opet sljedi 1 pa su to 2, ali se mi fokusiramo na 1. To je bilo nekad u manufakturi i izmjeni dobara. Danas se dogadja digitalna manufaktura i digitalna izmjena dobara. Kad se ja trudim nesto pronaci na internetu sto mi treba i kad to pronadjem onda sam zaradio plus sto saljem poruku izvoru da se fokusira na svoju proizvodnju i sve resurse baci na to kako bi mu proizvod bio sto bolji a sto jeftiniji.
    Marketing je danas posljednja prepreka poslovanja. To je gordijski čvor toka biznisa. To je crna rupa biznisa. Na primjer, sva bespovratna sredstva EU ili bilo koje subvencije povlace za sobom u tu rupu sudionike. Zato sto je takav biznis neprirodan. Uzmete kapital svoj i tudji, ulozite ga u nekretnine i obrtna sredstva i onda distribuirate robu u trgovacku mrezu i kupaca nema i vi ste bankrotirali.
    Priodni ili genericki biznis je ovakav: napravite nesto, prodate i ako ima dobiti se sirite. Model prodaja prije kapitala je pobjednicki na duge staze. Kapital prije prodaje je unaprijed osudjen na propast jer je opterecen s jako mnogo troskova – kapital je trenutno najskuplja roba na svijetu, onda svi moguci standardi, ljudi, postrojenja, da bi se na kraju suocili s najvecim mogucim cvorom a to je marketing koji sad mora to preko noci prodati i zato je jako jako skup a uvijek upitan. Danas posebno upitan. Jer danas se ne oslanjamo slijepo na TV i novine kao jedine “pametne” marketare. Proslo je vrijeme statistika i analiza. Vratili smo se u vrijeme kupaca iz susjedstva, ali ovaj put digitalnog susjedstva gdje mozemo vikendom na rostilj vikendom. Vrijeme je pravog poznavaja svog susjeda, svog kupca, a ne statisticko.



  3. Miroslave, znaš kako kažu da je poricanje prva faza :). Ono što je problem na našem tržištu je što ta faza poricanja tržišnog realiteta gdje je marketing konačno postao mjerljiv, traje posljednjih 10 godina. Pa tako na strani agencija (koje budimo realni barataju sa najvećim budžetima) imamo one koje su prihvatile ovu realnost vs. one koje i dalje, unatoč svim argumentima, uporno zabijaju nos u pijesak. Problem je što takve agencije za sobom povlače i veliki broj klijenata koje ih slušaju, pa tako imamo situaciju da slijepac vodi slijepca. Takve klijente i takve agencije nećemo na promjenu prisliti ni ti ni ja, nego njihovi kupci, koji će se okretati konkurenciji koja komuncira njihovim jezikom na njihovim platformama.

Newsletter

Primajte svježe internet marketing vijesti u Vaš e-mail sandučić.

Želim se prijaviti!

Escape d.o.o. HR-31000 Osijek - Krapinsko naselje 18 - T +385 31 209 951 - F +385 31 209 952 - kontakt@escapestudio.hr - S escapestudio