SEO internet marketing
Miroslav Varga
Miroslav Varga, 23/07/2015, 11.9 minuta, 2613 pregleda

Besplatno i jednostavno?


Internetski marketing na tražilicama ili SEM (Search engine marketing) odvija se u dva dijela: ‘besplatni‘ dio ili SEO (Search Engine Optimisation) i plaćeni dio odn. PPC (Pay per click).

SEO je niz aktivnosti koje imaju za cilj što bolje pozicioniranje web stranice u rezultatima pretrage za neki traženi pojam – SQ (Search Query). .

Što je SEO?
Što je SEO?

Istraživanja pokazuju da je broj posjeta na neku web stranicu veći, što je njena pozicija bolja (bolji SEO). Nedavno istraživanje Market Motive® na uzorku od nekoliko milijuna posjeta za isti SQ, pokazalo je relativnu važnost pozicije:

SEO ili važnost pozicije
SEO ili važnost pozicije

Kako napraviti dobar SEO?


Postoje 4 dimenzije dobrog SEO i vlasnik web-stranice može dosta toga napraviti sam – bez korištenja vanjskih agencija. Većina naših klijenata-oglašivača nije načisto što krije pojam SEO. U zadnje vrijeme imamo puno zahtjeva za procjenom postojećeg SEO i savjetima kako ga unaprijediti.

Nije to čudno jer tko god koristi PPC (Google AdWords) jako je zainteresiran da ima što nižu cijenu klika kako bi imao maksimalno dobar ROI (Return on investment). Dobar SEO prema našem iskustvu (i Google smjernicama) može povećati Quality score i stoga smanjiti cijenu klika.

Četiri glavne dimenzije dobrog SEO su:

1. Dimenzija: On site/Page level SEO – najstariji odnosno osnovni SEO ili tehnički SEO


To je sve ono što se radi na pojedinoj web-stranici unutar Vašeg web sjedišta. Svaka stranica Vašeg web sjedišta je važna jer tražilice ne prikazuju u rezultatima samo Vašu početnu stranicu, nego svaku onu stranicu za koju algoritam tražilice procjeni da je najrelevantnija za pojam pretraživanja – SQ. Stoga svaka vaša stranica može postati landing page i zapamtite: Landing page je home page za posjetitelja ako je stigao prvo na nju. Uzmite si vremena pa pokušajte na svakoj stranici svog sjedišta:

  • Napisati nazive stranice (Title tag) koji bi trebali ukratko predstaviti sadržaj tih stranica (do 70 znakova). Uvijek imajte na umu korisnika. Nemojte nazvati stranicu npr. zrakoplovne karte ako znadete da većina korisnika traži avio karte ili aviokarte.
  • Pisanje relevantnih tekstova koji sadrže ključne riječi za koje želite biti visoko pozicionirani. Nemojte pretjerati – Keyword stuffing je jedna od najstarijih i još uvijek rado korištenih metoda. Ali napišete li 1000 puta bijelim slovima na bijeloj podlozi ‘ljetovanje‘ (ili u visini fonta 1px) kako bi se za taj SQ što bolje pozicionirali, algoritmi tražilice to brzo ‘skuže’.
  • Tekstovi naslova i podnaslova (tkz H1, H2 H3 tagovi) trebali bi povezanti sa sadržajem, ali bi trebali koristiti i sinonime.
  • Podebljanja, italic, podcrtavanja ili druga boja riječi pomažu tražilici shvatiti koje ste riječi htjeli istaknuti
  • Nazivi slika prečesto su besmisleni (primjerice: slika_mala_001.jpg ili slika 00011.jpg umjesto: MTB_bicikl_slika_mala_001.jpg. Naravno ako Vam je pojam ‘MTB bicikl‘ važan) i nemaju alternativne opise (Alt tagovi).
  • Meta tagovi i meta description. Iako je Yahoo ustvrdio da na to ne obraća pažnju, dokazano je da gleda na to. I bing koristi meta tagove (stoga pišite meta tagove). Bolje da  tražilica ‘povuče’ u tekst opisa stranice (snipet) Vaš tekst iz meta description-a,  nego da algoritam sam generira taj tekst jer se nije nitko potrudio napisati ga. Ali ako i napišete meta description, nije sigurno da će se taj tekst prikazati smiley

2. Dimenzija: Domain level SEO


Većina u ovoj dimenziji ovisi o Vašim web developerima. Prema ovim parametrima razlikujete ozbiljnog izrađivača weba  od ‘malog iz susjedstva koji to napravi za siću’. Za informaciju, neki od elemenata su:

  • Naziv i ekstenzija domene (za google.hr bolje je imati .hr nego .com ekstenziju)
  • Dobra struktura i međusobno povezane web-stranice na web-sjedištu,
  • Sitemap (i robot.txt) datoteka,
  • Ispravni interni linkovi,
  • Breadcrumbsi,
  • Error 404 stranica,
  • Dobri anchor tekstovi (tekst koji se prikazuje, a u stvari služi kao link na neki sadržaj),
  • SEF (Search Engine friendly) linkovi
  • Što brži (optimizirani) zahvati u bazu sadržaja vašeg weba.

Dimenziju 1 i 2 Google je opisao u svom SEO priručniku i svakako ga pročitajte ako uhvatite vremena

3. Dimenzija: OFF site SEO


Iako linkovi svakom promjenom (pa i nedavno) Google Algoritma gube na važnosti, još uvijek su jedan od najvažnijih SEO faktora. Ako na drugoj (relevantnoj) web stranici objave da ste relevantni za nešto (recimo da netko napiše: dobar blog o internet marketingu), to Vam donosi određenu vrijednost (link juice). Ali ako je riječ o lošoj stranici koja šalje loše linkove, oni mogj unegativno utjecati na SEO. Koristeći tu spoznaju, događa se da Vam konkurencija pošalje brdo junk linkova da Vam naruši SEO (članak: SEO ludilo) ili koristi neku drugu tehniku da Vam naruši poziciju (članak: Prljavi SEO).

Društvene mreže, forumi, druge web-stranice i općenito kvalitetni linkovi koji vode na Vašu stranicu imaju utjecaj na pozicioniranje u tražilicama. Facebook share vrlo dobro se poklapa s organic pozicijom u tražilici (više Facebook shareova u pravilu imaju bolje pozicionirane stranice). Tweetovi, Google+ Foursquare, i ostale društvene mreže također pridonose Vašoj poziciji, ali pri tome se pazi na autoritet izvora. Više vrijedi jedan moj link nego 3000 kupljenih vijetnamskih Facebook lajkova. Zanimljiv redoslijed utjecaja na SEO objavio je nedavno e-consultancy. Oni su čak ustanovili da je Google+ signal najjači od svih društvenih mreža, ali nedovoljan uzorak ih je spriječio to objaviti:

Najvažniji SEO faktori
Najvažniji SEO faktori

Naravno da offsite SEO ovisi i o ulaganju u ostale marketinške kanale jer se prate i tkz. brand signals kao pojmovi koji vode na Vaš site.

4. Dimenzija: Non Keyword ili Keyword Agnostic SEO


Ova dimenzija dobiva svakom izmjenom Google algoritma sve više na značaju. Na ove faktore možete najčešće samo posredno utjecati. Primjerice:

  • Brzina učitavanja web-stranice (ovisi i o kvaliteti hostinga kojeg koristite),
  • Povijest (starost, autoritet) domene (neki SEO stručnjaci temelje svoje SEO napore na kupnji starih domena s kojih onda šalju linkove na svoju stranicu),
  • Količina podataka koje imate na web-sjedištu (content),
  • Unos novosti i frekvencija ažuriranja postojećeg sadržaja
  • (Ne)kopirani odnosno originalni sadržaj
  • Geolokacija servera (IP adresa tražitelja i Servera)
  • Koliki je organic CTR
  • Cookie/Browser History tražitelja
  • jezik tražiteljevog računala sl.

Gdje započeti SEO?


Mi koristimo 2 odlična alata. Jedan je Google Webmasters tools poveznica s Google Analyticsom (Jeste li prijavili svoju stranicu u Google Webmasters tools?), a drugi je Google AdWords, točnije Keyword tool.

U Keyword tool jednostavno upišemo naziv domene (ne nužno vlastite) i dobivamo podatke o tome koje je Google ključne riječi na toj domeni prepoznao kao zanimljive. Te riječi moraju imati određen volumen pretrage da bi ih alat prikazao. Ali zato dobijemo long tail i short tail keyworde, podatak kolika je konkurencija u oglašavanju za taj SQ, kakvi su trendovi u zadnjih 12 mjeseci i koja je stranica (landing page) na nekoj domeni najbolje pozicionirana za određeni SQ. Svakako preporučam da koristite Google AdWords kao glavni oslonac za SEO.

Kako Keyword tool koristiti za SEO
Kako Keyword tool koristiti za SEO

Za dobar SEO početak je također važno da se znadete fokusirati na Long tail ključne riječi. Long tail se definra kao malo tražena fraza (SQ) koja ima odličnu pretvorbu posjetitelja u kupca. Dobre pozicije za Short tail žele svi, iako se u pravilu radi o frazama koje nisu jako vrijedne. Short tail generira veliki promet, ali Short tail su fraze koje imaju slabiju prodaju. Sastavljene su od najviše 3 riječi, i previše su opširne. Primjerice:

Short tail fraza je ‘vikendica na moru’, a

long tail fraza: ‘najam vikendice na moru u kolovozu’ ili ‘prodaja vikendica u okolici Zadra’

Pametno raspolaganje vremenom i resursima nameće da se pažnja posveti prvo Long tail frazama (označene opisom opportunuty i reality) jer za njih se u pravilu lakše može napraviti dobar SEO, a brzo donose prodajne rezultate (konverzije).

Kojim riječima se prvo posvetiti kod SEO?
Kojim riječima se prvo posvetiti kod SEO?

Kuda SEO ide?


U stvari za dobar SEO je jako jednostavno dati dobar savjet. Algoritmi i tražilice ‘trče’ za korisnicima. Ako imate dobru stranicu na koju korisnici rado dolaze, nije Vam toliko važno koliko ste uspješno savladali SEO tehnike. Ako korisnici trče za Vama, a tražilice trče za korisnicima ne morate se zamarati sa SEO-m. Nije to uvijek jednostavno postići, ali zato je najbolji put.

Google primjerice koristi oko 220 faktora za pozicioniranje web stranice. Jedan od tih faktora kojim ruši vašu poziciju je nedavno uvedeni faktor pretjerane SEO optimizacije. Oni koji su se previše zamarali oko forme (SEO), a zanemarili su sadržaj (korisnike) svaki puta su prolazili sve lošije. Stoga, potrudite se imati dobar i koristan sadržaj i sigurno to tražilice neće zanemariti prilikom pozicioniranja Vašeg web-a.

UPDATE ‘The day after yesterday’: Samo mala nadopuno. Zahvaljujem svima na velikom broju upita i mailova, ali vidim da je potrebno dopuniti informaciju. U Keyword Tool trebate u izborniku ‘Columns’ uključiti sve izvještaje da bi vidjeli isto što je prikazano na screen shoot-u!

Da li vam je ovaj članak bio koristan?

Tagovi:

Iza svakog ekrana je čovjek.

Hamag Bicro
ESIF
EU