Internet Marketing i Oglašavanje

05/10/2011

Blog, Internet Marketing

0 komentar/a

AUTOR

Google Analytics specijalist s višegodišnjim iskustvom u analizi i savjetovanju projekata baziranih na Internetu u području turizma, trgovine, zdravlja i financija za EU, Rusiju, Ukrajinu, Kuvajt i SAD.

Izrada web stranica – početak

Prvi u seriji članaka koji objašnjava na koji način započeti izradu web stranice (korporativni web, landing page, internet trgovinu …). Tekst je pisan za dvije glavne skupine koje sudjeluju u procesu:

  1. Kupac / klijent / naručitelj (vrijedi za male i velike tvrtke)
    Uključuje obiteljska poduzeća gdje često jedna osoba radi sve no sve napisano vrijedi i za velike sustave u kojima postoji funkcionalna podjela odjela (marketing, prodaja, financije i sl.)
  2. Tvrtka za izradu / izvođač (odnosi se i na freelancer-e, male tvrtke i velike agencije)

Na ideju o pisanju članka naveo me kolega Varga ali i dugogodišnje iskustvo na poslu voditelja projekata u izradi web stranica. Teme koje će biti obrađene u prvoj seriji su:

  1. Kako započeti izradu web stranice:
    • proces, proračun, ciljevi, plan izrade, alati za kontrolu projekta, odgovornosti / uloge, resursi, česti problemi, planiranje i priprema sadržaja
  2. Vrste web stranica (gruba podjela i objašnjenja)
    • Korporativne web stranice
    • Blogovi
    • Portali
    • E-commerce / internet trgovina
    • Kombinacije
    • Sve je to internet trgovina!
  3. Dizajn web stranica
    • Tko uistinu dizajnira Vašu web stranicu?
    • vlasnik stranice vs. korisnik stranice vs. dizajner vs. developer
    • Što se dizajnira? (hint=> sadržaj definiran prema ciljevima)
    • Kada je dizajn gotov?
    • Izmjene dizajna na dnevnoj bazi i izmjene dizajna općenito
    • UX / UI / usability / accessibility   i ostali popularni izrazi  (FAQ)
  4. Ostatak slijedi

No vratimo se na temu prvog članka:

Kako započeti izradu web stranice

Ako govorimo o situaciji gdje postoje dvije jasno odvojene strane, izvođač i naručitelj, proces se čini dosta jednostavnim.

The proces

  • Naručitelj šalje upit
  • izvođač odgovara dodatnim pitanjima ili ponudom
  • naručitelj prihvaća ponudu
  • izvođač u suradnji s kupcem izrađuje plan izrade (vrijeme, proračun, resursi, zahtjevi, tehnologija)
  • izvođač šalje prijedlog dizajna
  • kupac korigira ili prihvaća dizajn
  • ovisno o tehnologiji i vrsti projekta priprema se alat za upravljanje sadržajem od strane izvođača
  • edukacija naručitelja ili unos materijala
  • izvođač i naručitelj testiraju rješenje
  • izvođač radi korekcije
  • izvođač rješenje postavlja na “živi” server – uz suglasnost naručitelja
  • planiranje daljnje suradnje

Plaćanje, iako sastavni dio ovog procesa, je namjerno izostavljeno iz pregleda procesa jer nije uvijek isti princip izdavanja računai podmirenja istog. U određenim situacijama naručitelj i izvođač se dogovaraju o plaćanju na rate, plaćanju prema fazama projekta, avansnim iznosima, prepaid usluzi, na satnicu (fazni, tjedni, dnevni ili mjesečni obračun) itd. Također, određena vrsta posla nosi i drugu cijenu (priprema i obrada fotografija, programiranje, dizajn i sl.). Vrlo bitna stavka kod plaćanja je obostrano povjerenje gdje naručitelj vjeruje izvođaču da će isporučiti proizvod / rješenje definirano u inicijalnom dogovoru (vrijema, kvaliteta, proračun) dok izvođač vjeruje naručitelju kako će podmiriti svoje obveze (dostava materijala, kvalitetna povratna informacija, plaćanje računa).  Ugovor o poslovnoj suradnji samo potvrđuje prije spomenuto i dodatno dokazuje dobru volju i dobre poslovne običaje. Niti jednoj strani nije u interesu završiti na sudu tako da ako ne postoji barem trunka povjerenja (reference, komunikacija, osnovna financijska provjera) nije pametno uopće ni pokrenuti “The proces”.

Koliko ste puta jednostavno, bez problema, prošli kroz izradu web stranice? Iz mog iskustva ne baš često. Razlog toj pojavi se može naći u činjenici kako je svaki novi projekt donosi “nešto novo” = novi ljudi, zahtjevi, tehnologije, meteo uvjeti itd. No to ovaj posao čini zanimljivim i zato se većina nas dizajnera, developera, voditelja projekata još uvijek tim i bavi. Krenimo od jednostavnog primjera:

Naručitelj šalje upit

Kako naručitelj šalje upit? (naravno ako prodaju radite proaktivno da ćete vi kao izvođač poslati inicijalnu ponudu (potencijalni kupac ima loš web i Vi mu pošaljete neformalnu ponudu za suradnju))

  • Telefonski poziv
  • Razgovor na kavi
  • Web forma na Vašoj stranici
  • Kontakt forma na stranici
  • Fax (vrlo nečitko)
  • Poštom (najčešće pozivni natječaji)
  • Ostalo

Što bi upit realno morao uključivati?

  • Ime i prezime
  • e-mail adresa
  • naziv tvrtke
  • okvirni proračun (koliko je tvrtka spremna izdvojiti za projekt)
  • broj telefona
  • dodatne informacije
  • opis projekta (vrlo bitno)

Opis projekta  – točka gdje naručitelji često opisuju dio koji je zapravo u opisu posla izvođača (tvrtke za izradu web stranica). Moj iskreni savjet za naručitelje je napisati opis projekta koji uključuje:

  • opis tvrtke (tko ste i čime se bavite)
  • opis tržišta (lokacija (kupci – gdje se nalaze (regija)), kupci općenito (dob, spol, obrazovanje, kada i zašto kupuju))
  • konkurencija
  • željeni rok izrade (nije nužno da će izvođač moći izraditi rješenje u traženom roku)
  • kratak opis dostupnih materijala ili materijala koji će biti gotovi u kratkom roku i na raspolaganju izvođaču (slike, tekstovi, tehnička dokumentacija, vizualni identitet, promotivni materijali)
  • okvirni ciljevi ili zašto ste se odlučili za izradu web stranice (povećanje prodaje, promocija proizvoda)
  • ako imate statistiku posjećenosti na postojećem rješenju, koji su sadržaji bili najposjećeniji i “tko” su bili posjetitelji (konverzije, page views, referrals)
  • u izradi opisa projekta klijent mora uključiti sve odjele koji komuniciraju s kupcima na bilo koji način (bogato vrelo informacija)

Što ne pisati u opisu projekta (osim ako ste vrlo dobro upoznati):

  • “Želim stranicu kao amazon.com” – vjerujem kako su Nivas a sada i Inchoo primili dovoljno upita “Želim stranicu kao Kolektiva”:)
  • rješenja – ne opisivati kako bi što trebalo raditi (programiranje i dizajn) i izgledati (programiranje i dizajn) to je posao izvođača (prema definiranim ciljevima i tržištu)
  • “Koliko košta izrada web stranice” – nije dovoljno informacija za bilo kakvu ozbiljnu ponudu

Proračun vs. ponuda (iz prakse) – kolika je cijena rješenja prema kojemu je naručitelj zatražio ponudu za izradu web stranice? Proračun je za naručitelja “objektivan” iznos koji je spreman investirati u izradu kako bi ostvario zadane ciljeve. Ponuda je cijena traženog rješenja u definiranom roku i definiranim rezultatima koju izdaje izvođač. Česti problemi kod izrade proračuna su:

  • poznavanje / nepoznavanje tehnologije izrade
  • poznavanje / nepoznavanje poslovanja i ciljeva naručitelja
  • krive informacije iz sumnjivih kanala (susjedi, konkurencija, rodbina, odokativna metoda)
  • opcija cjenkanja
  • cijena – posebna tema za jedan potpuno odvojeni članak (ukratko nema univerzalne cijene za web stranicu, web trgovinu, optimizaciju niti je igdje usklađena cijena satnice programera, dizajnera i sl. )

Kako na to gleda tvrtka koja izrađuje web – najčešće kroz par osnovnih parametara – procjena trajanja, povratna informacija developera i dizajnera i to se svodi na cijenu satnice * količinu sati. Kako kupac može biti siguran da je to realana ili “pravedna” cijena? Sad se opet vraćamo na povjerenje i načine kako kupac dolazi do informacija o tvrtki kojoj je poslao upit – reference, komunikacija i sl. ili može poslati (što je i pametan potez) upit na više adresa.

Ono što i kupcu i izvođaču mora biti jasno je da svaka promjena u proračunu i opisu projekta neposredno utječe na visinu ponude i konačno rješenje – web stranicu.

Komentari koje je poželjno izbjeći u pregovorima oko proračuna i ponude:

  • Izvođač
    To je tako jer mi kažemo da je tako, to se podrazumijeva, nema smisla i sl. uglavnom svi komentari koji neće kasnije biti podržani čvrstim argumentima
  • Naručitelj
    Ma to je jednostavno, čas posla, ne morate to ni pisati i sl.

Ciljevi
Najjasniji cilj svakog poduzeća je ostvariti profit – primjenjivo i kod kupca i izvođača! Web stranica je u ovom kontekstu alat / metoda / resurs koji omogućava postizanje ciljeva. Primjeri:

  • povećanje prodaje (rezultat = profit)
  • otvaranje novog prodajnog kanala – web stranica (rezultat = profit)
  • izrada web stranice (i konkurencija ima stranicu) (rezultat = profit)
  • itd.

Ako je svima poznat glavni cilj / ciljevi izrade web stranice onda se lako možemo posvetiti metodama – bolja prezentacija proizvoda (slike, tekstovi, nazivi, SEF), optimizacija web stranice (ključne riječi, opisi, tehnička optimizacija, novi materijali, onSite SEO), reduciranje sadržaja/dizajna (ako je stranica pretrpana – kupcima olakšati pronalaženje informacija) i sve ostalo što spada u domenu posla jedne tvrtke za izradu web stranica.

Plan izrade
U plan izrade uključeni su zadaci koje klijent i izvođač moraju odraditi u zadanom vremenskom roku i u zadanom obliku. U praksi je to najčešće dokument ili skup dokumenata koji obuhvaća opis funkcionalnosti (kako što na stranici mora funkcionirati), opis sadržaja (slike, tesktovi), mapa stranice (plan sadržaja web stranice), wireframes / skice  (opisuju položaj, vrstu, okvirnu veličinu, namjenu, ponašanje sadržajne cjeline na predlošku i sl.), ugovori i sve dodatne informacije koje dodatno pojašnjavaju krajnje željeno rješenje.

Bitne napomene:

  • definirati funkcionalnosti kako bi ih obje strane pravilno shvatile (dokumentirati sve! – kasnije izmjene u smislu “Mi smo to shvatili ovako ili onako” su jako skupe i bolne)
  • predaja materijala je jedna od ključnih stvari u procesu (upute klijentu kako pripremiti materijale su osobito važne – .doc datoteka bez formatiranja teksta, .jpg fotografija 72 dpi maksimalne veličine x*y px i sl., naziv dokumenta bi trebao sadržavati datum kada je napravljen – npr. 20110607-o-nama.doc)
  • wireframes / skice su samo nacrti web stranice ili upute za dizajnera  i nisu finalni dizajn
  • plan izrade web stranice već dijelom zahtjeva i prihvaćanje okvirne ponude!

Toliko za prvi članak.  U nastavku slijede opisi alata za kontrolu izrade, odgovornosti i uloga u projektu i čestih problema. Kao poseban i vrlo bitan dio (dugoročno i najbitniji) – planiranje i priprema sadržaja buduće web stranice.

Ako imate pitanja ili želite dodatno pojašnjenje slobodno komentirajte u nastavku!

Komentirajte

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Provjera korisnika *

Newsletter

Primajte svježe internet marketing vijesti u Vaš e-mail sandučić.

Želim se prijaviti!

Escape d.o.o. HR-31000 Osijek - Krapinsko naselje 18 - T +385 31 209 951 - F +385 31 209 952 - kontakt@escapestudio.hr - S escapestudio