Google AdWords – outsource ili inhouse?
Miroslav Varga
Miroslav Varga, 10/10/2011, 11.4 minuta, 734 pregleda
Blog kategorije: Blog, Google Adwords

Plaćate li Google AdWords porez na neznanje?


Pitanje je staro koliko i PPC oglašavanje (Pay-Per-Click odnosno oglašavanje koje se plaća po kliku). Iako uglavnom mislim na Google AdWords sustav jer on trenutno znači 80% PPC oglašavanja, isti principi vrijede i za ostale oglasne mreže koje se temelje na PPC principu: bing, Yahoo, Yandex, Facebook, E-target, itd.

Oglašavanje po plaćenom kliku najsnažnije je rastući segment oglašavanja u zadnjih 10 godina. Dobri PPC oglašivači posjeduju naoko nespojive talente: matematičku preciznost za statističku analizu  povratnih podataka i kreativnost u stvaranju marketinških poruka koje testiraju na online tražiteljima. Zbog toga dobrih PPC oglašivača nema previše. U Hrvatskoj postoji desetak ovlaštenih Google AdWords tvrtki.


Logo kojeg koriste ovlašteni Google oglašivači


Trebate li uopće nekoga da upravlja Vašom Google AdWords kampanjom?

Ako čitate ovaj članak onda vjerojatno imate ili planirate imati neke aktivnosti vezane uz PPC oglašavanje. Stoga razmislite o slijedećem:

  1. Imate li dovoljno vremena da sami upravljate svojom PPC kampanjom
  2. Imate li dovoljno znanja da efikasno upravljate i optimizirate svoju PPC kampanju
  3. Ima li marketinška agencija s kojom trenutno surađujete, specijalistu za PPC oglašavanje

Upravljanje PPC kampanjom traži puno znanja i vremena (to ne ističem zato da bih svom direktoru opravdao svoje radno vrijeme). Svakodnevno se neke funkcionalnosti dopunjuju ili mijenjaju, tržište reagira stohastično ili sezonski, sustav se pokušava manipulirati kako bi se potkradalo oglašivača. Morate stalno biti u toku želite li to dobro napraviti. Skovano je nekoliko posebnih izraza koji objedinjuju sve ove čimbenike – Google TAX, Adwords Idiot Tax, Google PPC ignorance TAX  odnosno Google porez na neznanje.

Nije to neki poseban porez ili namet nego se naprosto radi o ulaganjima koja ne donose ogašivačima korist. Uglavnom stoga što nisu dovoljno educirani. Od tih klikova korist nema ni Google iako ih naplaćuje. Oglašivaču i tražitelju su ti klikovi isto bezvrijedni. Koji puta je ‘bacanje’ novaca na bezvrijedne klikove preko 95% troška kampanje i imamo niz takvih primjera. Naša su iskustva vrlo slična ovom Google AdWords Tax kalkulatoru.

U prvoj polovini ove godine Google AdWords na službenom blogu objavio oko 80 izmjena u sustavu!


Ako imate znanja i vremena postoji još jedan problem. Morate stalno pratiti novosti iz tog područja jer se stvari mijenjaju jako brzo. Predviđa se da će do 2015 ulaganje u PPC kampanje porasti 10 puta i da će puno važnije od današnjih parametra biti 5 danas još neuvedenih parametara:



Stoga morate imati vremena pratiti te promjene, donositi odluke i testirati koje od tih promjena utječu na Vašu kampanju i poslovanje. Prema mojem iskustvu, najbolje rezultate postići ćete svojom PPC kampanjom nađete li nekoga tko će biti posvećen PPC sustavu kojeg odaberete i stalno pratiti rezultate. Također je bitno da možete s tom osobom ostvariti dobru ljudsku komunikaciju jer to se može pokazati za Vas najbitnije.

Osim desetak hrvatskih ovlaštenih Google AdWords tvrtki, još oko desetak njih rade u Hrvatskoj, ali nisu domicilno hrvatske. Važno Vam je da u tvrtki s kojom želite radite postoji netko tko s vama dobro komunicira i da je izvorni govornik za jezik tržišta na kojem se želite oglašavati. Sigurno želite ostvariti dobru, a ne nakaradnu komunikaciju s tržištem:

Google AdWords oglasi
Google AdWords oglasi koji su promašili tržište


Savjetujem da prije dogovora ili ugovora o suradnji od PPC oglašivača zatražite podatke o tome:

  1. Koliko osoba u tvrtki je posvećeno PPC kampanjama i koje certifikate posjeduju
  2. Koliko Vas je tvrtka voljna ‘pustiti’ u PPC kampanju koju plaćate, odnosno koliko Vam je informacija o Vašem ulaganju dostupno. Moja preporuka – svi podaci vam moraju stalno biti dostupni!
  3. Postoji li mogućnost da je PPC račun Vaš (odnosno da ste Vi administrator). Ako danas-sutra promijenite tvrtku koja upravlja PPC kampanjom, podatke o klikovima i rezultatima kampanje koje ste platili, zadržavate kod sebe.

I obavezno pitajte tvrtku prije nego se odlučite za nju ova pitanja:

  1. Koliko dugo se bavite PPC oglašavanjem?
  2. Da li nudite i druge usluge kao npr. SEO (SEO ili search engine optimization odnosno web stranica izrađena prema preporukama tražilice)? Dobra SEO optimizirana stranica može Vam značajno smanjiti cijenu klika!
  3. Koliko često ćete me izvješćivati o povratnim rezultatima odnosno da li imam trajni pristup PPC kampanji?
  4. Imate li iskustva u području oglašavanja koje mene zanima (sasvim je drugačiji pristup kod oglašavanja turističkih kapaciteta, prodaje pčelarskih proizvoda ili oglašavanje bankarskih usluga)?
  5. Imate li iskustva i u drugim oglasnim mrežama, osim Google AdWords?
  6. Koje usluge mogu od vas očekivati u sklopu upravljanja PPC kampanjom (npr. savjete kako promijeniti-popraviti web-stranicu, koliko se razumiju u statističku analizu i alate za mjerenje povratnih podataka, znaju li povezati Google AdWords s Google Analytics računom i sl.)?
  7. Koje moram instalirati programe i uz koji trošak da mogu pratiti Vaše izvještaje?
  8. Koja su mi mjerila dostupna na temelju kojih ćemo mjeriti uspješnost kampanje (mjerenje konverzija, mjerenje ROI – return on investment odnosno povrat ulaganja, CTR ili dr.)?

Predlažem i da pročitate članak: Choosing a PPC Agency: How to Determine the Right Pay-Per-Click Marketing Agency for You

Tabela bodovanja koja bi Vam trebala pomoći u odabiru najkvalitetnije PPC tvrtke za Vaše potrebe:

Primjer odabira tvrtke za PPC kampanju na primjeru tvrtke Escape d.o.o.

Red.br. Iskustvo tvrtke Prijedlog bodova Napomena
1 Koliko godina se tvrtka bavi PPC oglašavanjem 8 Svaka godina iskustva vrijedi 1 bod. Ako se tvrtka bavi s time od 2004. godine do danas je to 8 godina. PPC kampanje su u Hrvatskoj prisutne od 2004. Stoga je tu najveći broj bodova broj godina od 2004. godine nadalje!
2 Koliko osoba se u tvrtki bavi PPC kampanjama 4 Svaka osoba koja se u tvrtki bavi PPC kampanjama vrijedi 1 bod . Računajte s tim je maksimalni broj osoba najviše jednak broju stalno zaposlenih. Iako Vanjski suradnici mogu biti izuzetno kvalitetni, oni ipak nisu trajno vezani ugovorom i stoga nemojte njih uzeti kao pune bodove. Preporučam da ih ponderirate s najviše 0,5 bodova ako ste uvjereni da se radi o kvalitetnim osobama.
3 Na koliko mreža radite PPC kampanje 5 Svaka PPC mreža ima svoja pravila i finese i stoga je iskustvo na svakoj od njih posebna prednost. Mi osim s Google Adwordsom radimo na E-target, Facebook, Yahoo i bing PPC oglašavanju.
4 Kolika je razina pristupa koji ćete imati u svo PPC račun 5 Ako imate puni (administrativni) pristup kampanji to Vam vrijedi 5 bodova. Standardni pristup 3 boda, read only pristup vrijedi 1 bod. Ako nemate pristup to je 0.
5 Ima li tvrtka iskustva u Vašoj branši 5 Ako se bavite nekom nišom u kojoj je PPC tvrtka već radila, to Vam vrijedi puno jer ćete imati uz manja ulaganja brže pozitivne povratne učinke
6 Postoji li mogućnost odaziva na Vaše pitanje u roku 2h? 5 Telefon, mobitel, e-mail, Twittter ili neki drugi kanal u kojem imate mogućnost dobiti brzu povratnu informaciju može bitno utjecati na ukupne troškove kampanje i stoga važna dobra i trajna komunikacija. Primjerice, ne vrijedi ulagati u  kampanju ako ste rasprodali ili rezervirali sve raspoložive kapacitete!
7 Ostaju li podaci Vaše vlasništvo 5 Ako promijenite PPC tvrtku, dobro će Vam doći povratni podaci koje ste već platili pa tražite da račun bude Vaše  vlasništvo. Ako nije, 0 bodova.
8 Iskustvo s Google Analytics ili drugim analitičkim alatima i povezivanje s PPC kampanjom. 15 PPC kampanja mora postići zadane ciljeve. Kako bi se to moglo pratiti važno je imati dobar analitički alat. Ako tvrtka dobro poznaje Google Analytics to vrijedi 15 bodova jer je moguće povezati Adwords i Analytics račune i time imate jako dobar paket podataka. Neki drugi alat vrijedi 10 bodova. Ako nema praćenja statistike drugim alatima osim Google Adwords kapanje to je 0 bodova
9 Ugradnja i praćenje konverzija 10 Praćenje konverzije (unaprijed dogovorenih važnih događaja) Vam je najvažnije. Tražite ugradnju kodova koji mjere broj konverzija. Ako to nije moguće, onda barem ugradnja goal funkcije iz Analyticsa koja vrijedi 5 bodova. Ako nema mjerenja ostvarenih konverzija to je 0 bodova
10 Komunikacija s Vama i tržištem 15 Izvorni govornik za tržište na kojem se želite oglašavati jako Vam je bitan, kao i dobra ljudska komunikacija s Vama. Mi zbog loše komunikacije znamo prekinuti suradnju s klijentom

Tvrtka ESCAPE u ovom primjeru ima 77 boda. Kada podijelite ukupnu naknadu upravljanja koju plaćate PPC agenciji s njenim bodovima, imati ćete specifičnu vrijednost ponude upravljanja AdWords kampanjom. Našu naknadu za upravljanje obračunavamo u fiksnom i varijabilnom iznosu. Fiksni iznos je 750,00kn. Stoga je naša specifična cijena ispod 10,00kn/bodu

Da li vam je ovaj članak bio koristan?

Tagovi:

Idemo u projekt skupa!

Hamag Bicro
ESIF
EU